Artikelen


Verander je gedachten, verminder je werkstress - vrijdag 31 oktober 2014

Verander je gedachten Ėverminder (werk) stress


We horen vaak dat vrouwen vrouwen minder stress en meer rust willen en dan met name meer rust in hun hoofd. Maar hoe zorg je hier nu voor?
Tevens horen we van werkgevers dat ze regelmatig vermoeden dat werknemers minder presteren door (financiŽle) zorgen. En dat de werkgever zelf ook een behoorlijke mate van zorg en stress kent door alle economische veranderingen.

Eén van de belangrijke oorzaken van (werk)stress zijn de gedachten die je hebt over een bepaalde situatie. In eerste instantie lijkt het dat de situatie je stress veroorzaakt, maar is dat ook echt zo?
Als je dieper kijkt, ontdek je dat veel stress wordt veroorzaakt door je eigen gedachten.
Niet de situatie, maar wat je gelooft over de situatie.
Niet wat andere mensen doen, maar wat je denkt dat ze zouden moeten doen.
Niet wat gebeurt, maar wat voor betekenis je geeft aan wat er gebeurt.

Natuurlijk zijn er altijd situaties die stress veroorzaken. Sommige gebeurtenissen zullen altijd een uitdaging blijven. Reorganisatie, scheiding, werkeloosheid of ziekte zijn geen fijne situaties. De mate waarin je stress ervaart kun je wel beÔnvloeden.

Hoe vaak komt het voor dat je je eigen gedachten als harde feiten ziet, terwijl je er ook op een andere manier naar kunt kijken?
Hoe ga jij om met piekeren, met gedachten die maar terug blijven komen?
Vaak helpt het al als je je eigen dachten minder serieus neemt en niet blijft vasthouden aan je eigen verhaal.

Vandaag delen we 5 tips om anders met je gedachten om te gaan en minder te piekeren:

  1. Merk je gedachten op zonder het gevoel te hebben dat je ze moet analyseren of volgen. De kans is groot dan je anders in mum van tijd met je gedachten afdwaalt, met minder aandacht je huidige werkzaamheden doet en je wellicht meer zorgen maakt dan op dit moment nodig is

  2. Bedenk of het wel klopt wat je denkt, of kan het ook heel anders zijn of lopen? Het is verleidelijk om je gedachten als de waarheid te zien. Maar het is steeds aan jou te beslissen of het waar is en hoe je er mee om wilt gaan

  3. Zet je gedachten op papier. Dit kan je helpen of niet mee te gaan in de emotie die je wellicht bij de gedachte voelt. Je creŽert zo enige afstand tot de gedachte en je krijgt tijd om stil te staan bij de betekenis ervan

  4. Stel jezelf vragen zoals; Hoe zou ik er op een ander moment, in een andere stemming over gedacht hebben? Komt de gedachte wel overeen met wat er werkelijk aan de hand is? Zijn er ook andere zienswijzen? Wees je vooral bewust van negatieve gedachten en gedachten waar moeten in voorkomen. Je moet niets. Jij maakt keuzes en die keuzes hebben consequenties, maar je bent vrij om te kiezen.

  5. Je kunt en hoeft je gedachten niet te stoppen. Wel kun je de manier waarop je met gedachten omgaat veranderen. Als je je gedachten helder ziet, kun je kiezen welke je serieus kunt nemen en welke je kunt laten voor wat ze zijn.

Terug naar de vorige pagina >