Artikelen


Vermoeid door ruziŽnde kinderen? Zo kan het ook.. - dinsdag 14 mei 2013

3 stappenplan voor moeders die graag anders met ruziŽnde kinderen willen omgaan


Mijn zoontjes van 5 en 7 zijn dol op elkaar. Als ze beide thuis zijn, dan zijn ze bijna continue samen. Dit betekent ook dat ze wel eens ruzie hebben. Op zich niets bijzonders en heel gezond. Maar er zijn ook periodes bij dat ze meer strijd hebben.
Hoewel ik Ďweetí hoe je verstandig met conflicten tussen je kinderen moet omgaan, lukt het mij niet altijd om rustig te blijven en met begrip te reageren. Ik wil dan gewoon dat het stopt en dat de rust in huis terugkeert.

Hoeveel ruzie kinderen maken hangt van verschillende factoren af; de geaardheid van de kinderen, de sfeer in huis, wordt er voldoende aandacht gegeven en naar de kinderen geluisterd etc. Conflicten tussen kinderen kun en hoef je dan ook niet te voorkomen. Je kunt wel de manier waarop je er zelf op reageert veranderen, waardoor er meer rust ontstaat en er minder onderliggende spanningen in huis zijn.

Wil jij dit leren en met meer geduld op je kinderen reageren? 
Bekijk dan dit 3 stappenplan:

A. Verkenning
Hoe ga jij om met conflicten tussen je kinderen en hoe zou je ermee om willen gaan?
Hoe ging het er bij jouw thuis vroeger aan toe met conflicten?
Hoe ga je zelf nu met conflicten om?
Wat doet het met je als je kinderen ruzie maken?

B. Gewenste situatie
Hoe zou je op conflicten willen reageren?
Hoe wil je omgaan met je kinderen die ruziŽn?
Hoe zou je willen dat de sfeer thuis is?
Wat kun je veranderen en wat is zoals het is en kun (je leren te) accepteren?

C. Hoe kom je van A naar B?
Adempauze; voordat je reageert op je kinderen, creŽer je een kort moment van bewustwording voor jezelf. Wat gebeurt er met je, welke gedachten/gevoelens heb je en wat merk je op in je lichaam? Dit zorgt ervoor dat je niet vanuit de automatische piloot reageert, maar vanuit rust & meer stabiliteit.

Schat de situatie in verschillende niveaus in:
kibbelen; probeer de situatie zoveel mogelijk te negeren en denk aan leuke dingen die gaan komen. Gedachten als Ďdit houd ik geen jaren meer volí maken dat je nog meer stress ervaart.
situatie verhit; erken gevoelens, benoem de situatie, probeer geen partij te trekken, laat elk kind het vanuit zijn ervaring vertellen, stimuleer dat de kinderen samen naar een oplossing zoeken en laat ze alleen
ruzie escaleert, kinderen zijn fysiek; beschrijf wat je ziet en haal de kinderen uit elkaar. Geef de kinderen even de tijd voor zichzelf en dan ga je de stappen doorlopen zoals hiervoor zijn beschreven.

Tijd voor jezelf
Zorg dat je voldoende tijd hebt voor jezelf en activiteiten onderneemt waarvan je energie krijgt of tot rust komt. Als je vermoeid bent en niet meer aan jezelf toekomt is het veel lastiger om rustig te reageren. Kijk naar wat jij nodig hebt om meer rust en energie te krijgen.

Niet oordelen
Kijk of je je oordeel over hoe goed je het doet kunt loslaten. Stel een positief doel voor jezelf op.
Als het een keer anders gaat, niets meer aan te doen. Probeer je niet schuldig te voelen en leer ervan voor een volgende keer.

Tips als je meer over dit onderwerp wilt weten, lezen en leren:
Boek ĎPerfectie moeders bestaan nietí van Diana Koster.
Boek How2Talk2Kids, broers en zussen zonder rivaliteit van Adaile Faber.
Boek Boeddhisme voor moeders met schoolgaande kinderen, Sarah Napthali.

Terug naar de vorige pagina >