Artikelen


Mindful ouderschap in 5 stappen - donderdag 20 februari 2014

Welke invloed heeft stress op jou gezin?; Mindful ouderschap


Je eigen stress heeft direct invloed op je kind(eren) en op je opvoeding.
Hoe zorg je er nu voor dat je minder stress hebt en er meer rust in je gezin komt?
Je bent dol op je kind(eren) en zorgt met liefde voor ze. Tegelijkertijd kan voor kinderen zorgen en ze opvoeden ook heel stressvol zijn en stress kan kan je als ouder op een negatieve manier be´nvloeden.
Je raakt verstrikt in de dagelijkse hectiek waardoor er weinig ruimte over blijft om je volle aandacht aan je kinderen te geven. Of je bent zo druk dat er te weinig tijd voor jezelf overblijft. Je reageert dan impulsiever naar je kind(eren), sneller met boosheid of irritatie waar je achteraf spijt van hebt of je schuldig over voelt. Stress kan ook je relatie met je partner be´nvloeden; de communicatie loopt stroever en het is moeilijker om elkaar te steunen.

Om je in de drukte goed staande te houden is het prettig als je je kunt ontspannen en rust in je gezin kan brengen. Hoe zorg je er voor dat er rust, tijd en aandacht is voor je kinderen, jezelf en je relatie?
De volgende 5 tips kunnen je hier goed bij helpen.

1. Volledige aandacht geven aan je kind (eren)
Moeders roepen vaak dat ze zo goed kunnen multitasken. Maar is dat wel zo? Ben je er dan wel echt met je aandacht bij? Volledig aandacht werkt vaak beter dan halve aandacht. Advies: geef je kind volledige aandacht of even geen aandacht. Anders ben je de hele dag aandacht aan het geven. Een jengelend kind vraagt om gerichte aandacht. Richt je hierbij op het kind en niet op het gedrag. Je hoort nu vaak dat je negatief gedrag moet negeren en positief gedrag moet belonen. Bij ongewenst gedrag, kun je wel het kind aandacht geven door het bijvoorbeeld op schoot te nemen en te benoemen wat je ziet of voelt.

2. Bewustzijn van je gedachten
Vaak hoor ik van moeders; ik wou dat ik minder gedachten had. Je hoeft je gedachten niet onder controle te krijgen. Je kunt er wel leren anders mee om te gaan. Opmerken dat er een gedachte is en dan weer terug naar de activiteit waar je mee bezig bent. Of focus op je ademhaling. Als je gedurende de dag bewust bent van je gedachten, jezelf de vraag stelt of de gedachte wel klopt of goed is voor je, dan ben je met je aandacht veel meer bij het huidige moment. Dit zorgt ervoor dat je minder moe bent aan het einde van de dag. Er blijft meer energie over!

3. Rust in drukke tijden
Hoe ziet je agenda de komende tijd eruit?
Heb je genoeg tijd en rust voor jezelf, je kind (eren) en je partner?
Sta je achter de afspraken die je hebt gemaakt of heb je meer rust nodig? Zorg je voor me-time? Kun je bepaalde activiteiten ook een ander toevertrouwen?
Waar besteed je je tijd aan; houd je genoeg tijd over voor de dingen die echt belangrijk voor je zijn?

4. CreŰer ruimte
Je hebt iedere dag mogelijkheden, maak keuzes die goed zijn voor jezelf & gezin.
Wellicht is het voor jou goed om wat vaker nee te zeggen.
Welke activiteiten geven je energie en welke kosten je energie? Geef extra tijd aan de activiteiten die je energie geven! Kijk ook eens naar je dagplanning? Sta bijvoorbeeld iets eerder op, een kwartier maakt veel verschil!

5. Oordeel minder over jezelf (en anderen)
Je doet het zo goed mogelijk als je nu kan. Gaat het even minder goed; je kan elk moment van de dag opnieuw beginnen. Het heeft weinig zin jezelf neer te halen of negatief over jezelf te denken.
Focus op wat er goed gaat en verander als het mogelijk is wat er minder goed gaat.



Terug naar de vorige pagina >